Google Crawl budget optimalizálás

2017.08.03.by Szakál Zsolt

Ha megkérdezel egy webshop vagy egy egyszerű weblap tulajdonos, hogy mik a céljai, amit az online marketingben el szeretne érni, a követezőket válaszokat szoktam kapni:

„Szeretném a tartalmamat a fő kulcsszavamra optimalizálni”

„Az én oldalam legyen első helyen a Google-ben”

„Nagyobb forgalmat akarok terelni a weboldalamra”

Hogy ezeket a célokat elérjük vagy megközelítsük eléggé mélyre kell ásni a keresőoptimalizálásban.

Először is mi az a SEO?

Egy nagyon leegyszerűsített válasz:

A weboldal optimalizálása a keresők számára.

A Google-nek és a többi keresőnek úgynevezett feltérképező robotjai vannak. Ezek a kis botok átkutatják az oldalunk minden szegletét és ha valami újat, szokatlant vagy éppen hibát találnak rajta, akkor azt jelzik nekünk vagy a helyzetnek megfelelően cselekszenek. (Büntetnek, figyelmeztetnek, vagy éppen jutalmaznak.)

Tehát meg kell ismernünk, hogyan térképezik fel a keresőkrobotok (crawl robotok) az oldalunkat.

A keresőrobotok tanulmányozása persze nem tartozik a főbb folyamatokhoz, viszont érdemes tudni, hogyan gondolkodnak ők.

Sajnos csak felületesen ismerjük a robotok működését, mivel a Google évente kb. 600 szor változtat az algoritmusán. De, hogy mit változtat, persze azt nem köti az orrunkra. Az a legféltettebb üzleti titkokhoz tartozik.

A Google Crawl Budget – avagy az oldal feltérképezési hányadosa

2017 januárjában Gary Illyes Google alkalmazott ki posztolta, hogy minden oldalnak van egy úgynevezett crawl budget-je.

A Google két részre osztja a crawl budget-t:

– A feltérképezés gyakorisága

– A feltérképezés intenzitása vagy a tempója.

 

Azt viszont tudnunk kell, amikor a robotok az oldalunkat vizsgálják,akkor valamilyen szinten megterhelik a szervert, ezáltal lassul az oldal.
A Google nem akarja az oldalunkat túlterhelni a feltérképezési folyamatával ezért kinek milyen technikai háttere van szerver részről, annak függvényében lesznek a robotok aktívak vagy éppen visszafogottak.

Crawl Rate Limit – vagyis a feltérképezés intenzitása

A rate limit fékentartja a keresőrobotot, hogy ne lassítsa az oldalt és ne végezzen túl sok műveletet (request) az oldalon egy időben.

Ha az oldalad nem annyira népszerű, akkor a robot hamar végezni fog a munkájával, mert tudja, hogy nem lesz baj, ha lelassúl – úgysem nézi sajnos senki.

Crawl Demand vagyis a feltérképezés intenzitás

 

Ez egy fontos tényező a keresőoptimalizálásban. Mivel a keresőóriás azt mondja:
ha egy tartalom népszerű és friss, akkor a robotnak nagyobb az „igénye” arra, hogy beszkennelje az új tartalmat.

Itt egy összefoglalás, hogy miről is van szó:

A feltérképezési arány és a feltérképezés iránti kereslet együtt határozza meg a crawl büdzsét, ami arányos a Googlebot által keresett és feltérképezendő URL-címek számával.

Egyértelműen azt akarod, mint weblap tulajdonos, hogy a robotok az oldalad minden szegletét térképezzék fel és persze azt is akarjuk, hogy a robotok is akarják a mi oldalunkat.

Hogyan használhatjuk ki a crawl büdzsénket, hogy javítsunk a SEO-n?

A Google egyet akar: a legjobb keresési eredményeket adni a felhasználóknak.
Ha tudsz neki segíteni ebben, meg fog téged jutalmazni.

1: Gyorsítsd fel az oldalad

A webhely gyorsasága kulcsfontosságú a keresőoptimalizálásban és az oldal feltérképezésében egyaránt.

Mindenképpen dolgozz rajta, hogy a weboldal betöltési ideje és a szerver teljesítménye gyorsabb és jobb legyen az átlagtól.

Ezáltal a robotok nagyobb intenzitással tudják az oldalad feltérképezni, mert marad még bőven a teljesítményből annyi, hogy a felhasználói élmény ne csökkenjen.

Tehát ha gyorsul az oldalad, azáltal nő a crawl budgeted is.

Mielőtt bármit is tennél végezz el egy pingdom tesztet.

Itt a hozzánk legközelebb eső tesztelési helyszín az Stockholmban van. Így emiatt a betöltési idő nem lesz teljesen pontos, viszont közelítő értéknek tökéletes.

Az optimális betöltési idő 0,5 és 2 másodperc között van.

Mennyit tesz 1 másodperccel hosszabb betöltési idő?

Ne feledd! 2 másodperc a tűréshatár. Igyekezz ettől jobb eredményt elérni, hogy a robotok minél intenzívebben dolgozhassanak az oldaladon.

Szerver lekérdezés (request)

Az oldaladnak lehetőleg kevés requestnek kell lennie. Az átlag érték itt 99.

Ha ettől kevesebb van, az szintén jó pont.

Ha a 99-es érték alatt vagy az jó, viszont ha 0-50 között az meg még jobb.

Így érhetsz el optimális vagy annál jobb lekérdezési értéket.

Hogyan lesz az oldalad még gyorsabb?

1: A design

A trendi csilli villi design ugyan szép, de nem praktikus.

Legyen praktikus és egyszerű a weboldalad!

– Az első lépés a gyorsítás felé, hogy engedélyezed a gzip tömörítést.

  • Redukáld a képek számát, ami nem fontos azt töröld le.
  • Optimalizáld a weblapodon lévő képeket méret és felbontás szerint (Image SEO)Mielőtt feltöltöd a weboldaladra a képeket, tömörítsd őket ezzel a webes tool-al vagy ha már felkerültek a weblapra, akkor ezzel a WordPress pluginnal tudsz zsonglőrködni.

Végül a weblapod kódolását kell átnézni javascript és css optimalizálás miatt. A legjobb, ha erre megkérsz egy programozót és kifizeted az 1-2 óra munkáját. Vagy ha bevállalós vagy, akkor magad is kipróbálhasz WordPress pluginokat. Wp-Rocket (magyar fejlesztés) vagy a W3 Total Cach-t.

2: Feltérképezési hibák (crawl errors)

Google Search Console-ban tudsz utána nézni, hogy a robot tapasztalt-e valamilyen szerver vagy oldallal kapcsolatos hibát.

Ha belépsz a search consolba akkor a jobb oldalon lesz a crawling menüponton belül a crawling error almenü.

Ha a google szerver hibát talál, pl. túl sok volt a szerver válaszideje és emiatt nem sikerült a vizsgálat, akkor azt meg tudod nézni.

Hogy ezeket a hibákat elkerüljük, ugyanebben a menüpontban a Fetch as Google menüpontot használva beszkennelhetjük az oldalunkat, úgy, mintha azt a Google robotjai tennék.
Ha a teszt szimuláció után minden rendben van, akkor valószínűleg nem lesz bajunk, amikor a Googlebotok élesben mászkálnak majd az oldalunkon.

3. Óvakodj a duplikált tartalomtól

A Google nem szereti ezért harcol is ellene.
Gondolom kitaláltad, hogy ez sem tesz jót a crawl büdzsédnek.

4. Növeld a népszerűséged:

Minden oldal fő célja, hogy minél több látogatója legyen, ezáltal nőjön a népszerűsége.

Tehát minél jobb a tartalmad és annak a népszerűsítése, annál jobb lesz a crawl büdzséd is.

A tartalmad népszerűsítése történhet a közösségi médiában vagy linkek szerzésével más oldalakról. (Linkbuilding startégiák)

– A népszerűség egyik fő eleme, hogy legyen mindig friss, rendszeres tartalmad. Ez nem azt jelenti, hogy minden nap szükséges posztolnod.
Vannak persze olyan iparágak, ahol ez fontos, de átlagosan ez nem szükséges. A hangsúly a rendszerességen van.

Pár trükk, amivel frissen tarthatod az oldalad:

  • Írj friss tartalmakat. Ez a leghatásosabb módja, hogy „friss” legyen az oldalad.
  • Legyen rendszeres az írásod. Ami egyszer frissnek számított az idővel elavult lesz.
  • Frissítsd a meglévő tartalmad. Adj hozzá kiegészítéseket, videókat, új képeket vagy linkeket. A robotok észlelni fogják, hogy valami változás történt és újra be fogják olvasni az oldalt.
  • Csinálj új aloldalakat. A Google a fejlődés elkötelezettje és azt szereti látni, ha más is az. A jól menő oldalak növekednek fejlődnek. Hozz létre te is új témájú aloldalakat, hogy a te oldalad is növekedjen.
  • Szerezz rendszeresen frissített oldalakról linkeket, így a te oldalad is fog kapni egy kicsit ebből a frisseségből.

Konklúzió

A Google a legjobb tartalmat akarja a felhasználóinak adni. Erre keres társakat (oldalakat). Tehát  Ő segíteni szeretne neked, hogy több emberhez eljuss, mert a célotok közös.

Viszont ha akadályokba ütközik, akkor keresni fog olyan partnereket, akikkel könnyebben el tudja érni a közös célt. Ha benne vagy a játékban és megadsz minden támogatást a Googlebot-oknak, ők is fognak neked segíteni, hogy a büdzséd nagyobb legyen. Ez a te érdeked is.

A bejegyzést írta:

Szakál Zsolt

https://bergluftmarketing.ch

https://seo-kepzes.hu

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Összes tiltása
Összes engedélyezése