wordpress-weboldal-webaruhaz

A webáruházakat négy típusba soroljuk: bérelt, egyedi programozású, ingyenes webáruház motorral készített és fizetős webáruház motorral készített. Ahhoz, hogy elemezni tudjuk melyik típusnak mik az előnyei és hátrányai, ismerni kell azokat a szempontokat, melyek befolyásolják a működést és a költségeket.

A költségek között fontos megkülönböztetni kezdeti és üzemeltetési költségeket. A kezdeti költségekhez tartozik a licenc díj, mely a webáruház szoftver díja. A kezdeti költségek másik része a testre szabási költség, mely a tervezés (például grafika) és az egyedi igények megvalósításának költsége. A harmadik rész a feltöltési költségeket tartalmazza, azaz a termékadatbázis létrehozását. A folyamatos, üzemeltetési költségek három részből állnak. A domain és szerver költség általában a legalacsonyabb költségek. A tartalmi karbantartás (pl. új termékek feltöltése, hírek) és az informatikai karbantartás (folyamatos fejlesztés) költségei, mint hosszú távú költségek jelennek meg. Az egyes webáruház típusok elemzésénél a következő szempontokat vesszük figyelembe: kezdeti licenc költség, testre szabás, fejlesztői támogatás, egyedi funkciók, folyamatos fejlődés, garancia. Az 1. táblázatban jól látható, hogy melyik típusú webáruház, milyen előnyökkel és hátrányokkal jár. Egy kezdő vállalkozásnak lehetséges, hogy az alacsony kezdeti költségek miatt bérelt vagy ingyenes motorral működő webáruház tűnik a legjobb megoldásnak. Ha viszont hosszú távon gondolkodnak, akkor egy kicsit nagyobb befektetéssel fizetős motorral működő webáruházat készítettnek, mely az előzőekhez képest több egyedi funkciót és magasabb szintű fejlődést tesz lehetővé. Az egyedi programozású webáruházakat általában olyan tőkeerős vállalatok alkalmazzák, akik a magas kezdeti és működtetési költségeket tudják finanszírozni. Ezek a webáruházak, ahogy a nevükben is szerepel, egyediek, egyetlen hátrányuk – saját tapasztalat alapján – hogy ha a programozó cég valamilyen oknál fogva nem tudja tovább működtetni, akkor nehézkes tovább fejleszteni, hiszen ettől egyedi programozású.

  1. táblázat: A webáruház típusok jellemzői
Bérelt Egyediprogramozású Ingyenes webáruházmotor Fizetős webáruházmotor
Kezdeti licenc költség nincs magas nincs közepes
Testre szabás egyszerű bonyolult közepes közepes
Fejlesztőitámogatás van van nincs van
Egyedifunkciók korlátozott van korlátozott van
Folyamatos fejlődés korlátozott korlátozott korlátozott van
Garancia van van nincs van

Webáruházakkal szemben támasztott követelmények, elvárások

A webáruházakkal szemben támasztott követelmények közül először a jogi szempontokat vizsgáljuk. Nagyon fontos, hogy az üzemeltetéshez szükség van egy vállalkozásra és olyan tevékenységi körre, mellyel az e-kereskedelem végezhető. Speciális termék forgalmazása esetén szükség van szakhatósági engedélyre is. Az áruház üzemeltetőjének beazonosítására és az ügyfélszolgálat eléréséhez szolgáló adatokat, valamint a vásárolással kapcsolatos információkat is elérhetővé kell tenni, a vevők számára, melyek a következők:

  • Név, székhely, levelezési cím.
  • Nem természetes személy esetén a kereskedést képviselő neve és telefonszáma, e-mail címe.
  • Adószám, cégjegyzék szám, vállalkozói igazolvány szám, nyilvántartó cégbíróság neve.
  • Az áruházban megvásárolható termékek, vagy szolgáltatások ismertetése.
  • Rendelési, szerződési feltételek:
    • termék házhoz szállításának költsége,
    • szállítási határidő, szállítás mód,
    • a regisztráció és vásárlás menete,
    • garanciális feltételek,
    • 14 napon belüli, indoklás nélküli elállás lehetősége,
    • az elállási jog gyakorlásának menete,
    • felhasználó által megadott adatok kezelése.

Ahhoz, hogy a webáruház vásárlókat is hozzon, számos más követelménynek kell megfelelnie. Nagyon fontos, hogy jól áttekinthető és könnyen kezelhető legyen. Ehhez elengedhetetlen az egyszerű és a forgalmazott termékekkel összhangban levő design. A szövegezés során figyelni kell a helyesírásra, a stilisztikára és a tipográfiára, hiszen ezek nagyban hozzájárulnak a működés sikeréhez. A kezelhetőségnél figyelembe kell venni az ergonómiát: a lényeges részek, mint például regisztráció, termék kategóriák, könnyen elérhetőek legyenek, a megrendelés során az egyes lépéseknek egyértelműek legyenek, stb. Ahhoz, hogy a potenciális vásárlók megtalálják a webáruházat, nagyon fontos a keresőoptimalizálás és a folyamatos marketing tevékenység, valamint mivel egyre többen vásárolnak mobil telefonon vagy tableten, a reszponzivitás is elengedhetetlen.

e-kereskedelem trendek

Egy kutatás szerint az online vásárlók száma 2014-ben Magyarországon 3,4 millió fő volt, mely az összes internetező 72 százaléka. A hazai kiskereskedelem több mint 3 százalékát teszi ki az e-kereskedelem, leginkább számítástechnikai eszközöket, könyveket, ajándékokat és ruházati termékeket vásárolnak a fogyasztók online módon. A vásárláshoz a legtöbben asztali számítógépet vagy notebookot használnak, de egyre többen intézik online vásárlásaikat mobil eszközön. 2013-ban a magyarok 10 százaléka használt valamilyen mobil eszközt internetes vásárláshoz, de ez az arány gyorsan változik. A PayPal és az Ipsos legújabb kutatása szerint a mobilis kereskedelem 2013 és 2016 között 42 százalékkal bővül világviszonylatban, míg ez az érték a teljes e-kereskedelem tekintetében 13 százalék. A kutatásban 22 országból 17500 főt kérdeztek meg.
https://www.webshopexperts.hu/webaruhaz_sajat_vagy_berelt_rendszer
https://startuzlet.hu/blog/webaruhaz_nyitas_jogi_feltetelei_fontos_tudnivaloi